باشگاه بدنسازی جوانمرد

سایت بدنسازی پرورش اندام مکمل های بدنسازی

باشگاه بدنسازی جوانمرد

سایت بدنسازی پرورش اندام مکمل های بدنسازی

داروهای مرگبار

http://img.tebyan.net/big/1389/08/236107222230236164245242200431171715522012644.jpg


دوپنگ، به عنوان چیزی که به طور واقعی یا ذهنی به بهبود عملکردهای ورزشی می انجامد، تعریف شده است و نه تنها عملکرد ورزشی، بلکه همه کارهای بدنی و ذهنی را نیز در بر می  گیرد. در نتیجه یک دانشجو نیز ممکن است به همان اندازه دوپینگ علاقمند باشد که یک ورزشکار بخواهد، زمان دو سرعت خود را کاهش دهد.


از جمله مواردی که جزء فهرست مواد کمکی نیروزا محسوب می شوند می توان داروها ( غیر مجاز )، موزیک، گرم کردن بدن، اکسیژن و سایر مواد تغذیه ای چون کربوهیدرات ها، ویتامین ها و حتی پدیده های روانی منتخب مثلاً هیپنوتیزم، تمرینات روحی و روانی و تلقین را نام برد.

در بعد وسیع می توان هر چیزی را جزء مواد کمکی نیروزا به حساب آورد که بتواند مستقیماً منجر به افزایش عملکرد ورزشی بشود. در این میان استفاده از داروهای غیر مجاز نه تنها مغایر با اصول معنوی و اخلاقی موجود در همه ورزش ها است بلکه برای سلامت ورزشکاران نیز خطر آفرین می باشد.

داروهای نیروزای غیر مجاز علاوه بر اثرات سوء بر جسم ورزشکار مانند ناراحتی های قلبی – عروقی، مشکلات جنسی، سرطان و ... برای روح و روان او نیز عواقب مصیب باری به دنبال خواهند داشت.

به طور مثال در سال 1973 ، « آندرسن » قهرمان دانمارکی پرتاب دیسک، خود را از بالای کلیسای بزرگ ویبورگ پائین انداخت. بیش از این حادثه، وی به علت مصرف زیاد هورمون های آنابولیک و محرک های مغزی، تحت درمان روان پزشکی بود.

 در آلمان و بلژیک چند سالی است که در کلینیک هایی، مبتلایان به افسردگی های عصبی و افرادی که دست به خشونت های افراطی می زنند ( جنون استروئید ) تحت درمان قرار می گیرند و بیشتر این قربانیان قهرمانان حرفه ای سابق ورزش های دوچرخه سواری، وزنه برداری، دو و میدانی و بوکس هستند.

سوء استفاده از دوپینگ در تمامی ورزش ها دیده می شود، چه در بولینگ و چه در اتومبیل رانی!

در فهرست ورزشکاران استفاده کنند از دوپینگ، متأسفانه نام ورزشکاران بزرگی چون اینس مولر اِیشنباخ ( قهرمان پرتاب وزنه و برنده مدال برنز مسابقات جهانی سال 1987 )، بن جانسون ( دونده نامدار کانادا )، دیه گومارادونا ( فوتبالیست جنجالی آرژانتین ) و ... دیده می شود.

در بین بدنسازان نیز فوت دو حرفه ای به دلیل استفاده از داروهای غیر مجاز مُدر به منظور کاهش وزن در سال های اخیر موجب نگرانی دست اندرکاران این ورزش شده است.

مـرگ « محمـد بن عزیـز » ( Mohammad  Ben  Aziz ) و « آندریاس مونتزر » ( Andereas  Monzer ) در واقع درس عبرتی است برای همه بدنسازان تا از مصرف داروهای غیر مجاز خودداری کنند. سوء استفاده از داروهای آندروژنی، استروئید و هورمونی آنابولیک و همچنین هورمون رشد در بین بدنسازان دیده می شود. متأسفانه اغلب این ورزشکاران !!! اطلاع ندارند که این داروها موجب احتباس آب و نمک زیر پوست آن ها شده و علت اصلی افزایش وزن آن ها، تجمع آب در بدن است.

از طرف دیگر اگر میزان این داروها به طور غیر طبیعی و مصنوعی ( از طریق دارو ) در بدن بیش از حد افزایش یابد، عکس العمل عضلات نسبت به آن ها منفی بوده و هیچ گونه رشدی در آن ها دیده نخواهد شد.

 خوشبختانه فدراسیون جهانی پرورش اندام – IFBB – برخورد شدیدی با ورزشکاران دوپینگی کرده و اقدامات جدی برای جلوگیری از ترویج و مصرف دوپینگ میان بدنسازان و تشویق آن ها به استفاده از مواد و روش های مجاز و سالم برای رقابت با حریفان خود، کرده است. قهرمانان نامداری چون لی هنی که 8 بار عنوان نخست مسابقات مسترالمپیا را از آن خود کرده است یا آلبرت بکلس که در سن شصت سالگی عنوان قهرمانی حرفه ای جهان را داشت، برای رسیدن به این عناوین، هر یک سال های سال به تمرین پرداخته بودند. حال تصور کنید این قهرمانان برای کسب موفقیت خود اقدام به مصرف مواد نیروزای غیر مجاز می کردند. در این صورت لی هنی هم اکنون باید « حداقل » مبتلا به سرطان کبد و آلبرت بکلس نیز « حداقل » یک بار دچار انفارکتوس شده باشد.

از بین مواردی که گفته شد تنها استفاده از داروهای غیر مجاز ممنوع و مضر هستند. گرم کردن بدن تمرینات روانی و تلقین، ویتامین ها و مواد غذایی نه تنها مضر نیستند بلکه بسیار مفید و مطلوب اند.

 *انواع داروها

داروهای غیر مجاز، مصرف کنندگان و اثرات آن ها به قرار زیر هستند:

- هورمون های آندروژن: عبارتند از تستوسترون، آندروسترون و آندروستندیون که هورمون های مردانه طبیعی پیدایش صفات جنسی مذکر هستند.

این هورمون ها به وسیله بیضه ها و غدد فوق کلیوی تولید و ترشح می شوند.

هورمون تستوسترون سبب بروز حالات بلوغ و خصیصه جنسی ثانوی در مرد می شود و همچنین تشکیل و رشد پروتئین و ماهیچه ها را امکان پذیر می سازد. تمرینات بدنسازی سبب افزایش سطح این هورمون به طور طبیعی در خون می شود.

از جمله عوارض مصرف غیر مجاز این داروها، یرقان، سرطان کبد و پروستات، ریزش مو، بروز صفات مردانه در زنان، آکنه، احتباس آب و نمک، اغتشاش شعور، کاهش میل جنسی، ناراحتی های قلبی – عروقی، کم شدن تعداد اسپرم ها و ... است.

در ورزش هایی که افزایش توده عضلانی و قدرت، کارآیی ورزشکار را بیشتر می کند، از این دارو سوء استفاده می شود.

- استروئیدهای آنابولیک: همگی از مشتقات تستوسترون و فراسازنده هستند. در حقیقت داروسازان سعی کرده اند با ایجاد تغییر در فرمول تستوسترون خاصیت آندروژنی آن را کاهش و خاصیت آنابولیک آن را افزایش دهند. ناندرولون، اکسی متولون، استانوزولول، متنولون و ... از جمله این داروها بوده اما هیچ یک عاری از عوارض آندروژنی نیستند.

از جمله عوارض مصرف غیر مجاز این داروها، افسردگی، آکنه، کاهش میل جنسی، سرطان کبد و پروستات، احتباس نمک و آب، ریزش مو، علائم مردانه در زنان، ناراحتی های قلبی – عروقی، کم شدن تعداد اسپرم، اغتشاش شعور و ... است.

- آمفتامین ها: این داروها، فشار خون را افزایش داده، از اشتها کاسته و مدت بیداری و  قدرت تمرکز افراد را افزایش می دهد. از جمله عوارض مصرف غیر مجاز این داروها، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، افسردگی، بی قراری، اعتیاد، دیوانگی و سکته ناگهانی قلبی است. بوکسورها، رانندگان اتومبیل، دوچرخه سواران و ... بیش از دیگر ورزشکاران از این داروها سوء استفاده می کنند.

- داروهای دیورتیک: مصرف این داروها موجب افزایش ادرار و در نتیجه کاهش وزن بدن می شوند و عوارضی همچون خونریزی گوارشی، افزایش کلسیم و قند خون، کاهش فشار خون، کاهش میل جنسی، گرفتگی و ضعف عضلانی، استفراغ، اسهال، اغتشاش شعور، ضعف در حس شنوایی و ... را به دنبال خواهند داشت.

در ورزش هایی که رقابت در دسته های وزنی مشخصی انجام می شود، ورزشکاران برای رسیدن به وزن مطلوب و مورد نظر خود، از این داروها استفاده می کنند.

- آرام بخش ها: رانندگان اتومبیل های مسابقه، قهرمانان بیلیارد، بولینگ، پرش با اسکی و تیراندازی از این داروها مصرف می کنند. زیرا این دارو از تپش قلب جلوگیری می کنند، ترس ها و هیجانات بی دلیل آغاز مسابقات را از بین می برند و از فشار عصبی می کاهند. این داروها، اعتیادآور می باشند.

دوپینگ خونی، کافئین، هروئین، کوکائین و ... از دیگر داروهای غیر مجاز هستند، که شرح آن در این مختصر نمی گنجد.

عده ای از ورزشکاران و مربیان می گویند: « مصرف کم و صحیح این گونه مواد نه تنها مضر نیست، بلکه برای بدن لازم و ضروری است. » در جواب چنین محققان و دانشمندانی! باید گفت: اولاً بدن به میزان کافی از این مواد ترشح می کند و هنگامی هم که نیاز بدن به علت فعالیت ورزشی به هورمون ها افزایش پیدا می کند، خود بدن افزایش سنتز ( ساخته شدن ) این هورمون ها را به میزان کافی افزایش می دهد. ثانیاً پس از گذشت مدتی از آغاز مصرف این داروها به میزان مصرفی آن عادت می کند و ورزشکار ناچار به استفادة بیشتر این مواد می شود. ثالثاً ورزشکاری که به دوپینگ عادت کرده است انجام تمرینات بدون مصرف این گونه مواد را غیر ممکن تصور می کند. از آنجا که بدن چنین فردی به دریافت هورمون ها از خارج، عادت کرده است، خود مبادرت به ساختن این مواد نمی کند. پس از قطع مصرف این داروها مدت زمانی ( این زمان بستگی به میزان مصرف داروهای غیر مجاز دارد ) طول می کشد تا بدن مجدداً هورمون های طبیعی خود را به میزان نرمال تولید کند. گاهی این مدت تا دو سال نیز به درازا می کشد و دیده شده در مواردی که ورزشکار استفاده ای بسیار زیاد از ایـن داروها کرده اسـت، تولید هورمون های طبیعی به طور برگشت ناپذیر قطع شده اند.

البته اگر ورزشکارانی که تا به حال از این گونه داروها مصرف کرده اند، انجام این کار را به طور کامل قطع کرده و مدتی را به تمریناتی سنگین و صحیح همراه تغذیه ای مناسب، بپردازند، می توانند بدن خود را وادار به تولید میزان نرمال هورمون طبیعی سازند.

ثالثاً در بدنسازی، نیازی به مصرف داروهای نیروزا برای بدنسازانی که از تغذیه ای مناسب همراه با تمریناتی صحیح برخوردارند، نیست. چرا که همان طور که گفته شد به هنگام تمرینات میزان تستوسترون و هورمون رشد در خون افزایش می یابد و بدن به طور طبیعی سنتز ( ساخته شدن و تولید ) این هورمون ها را زیاد می کند.

اکنون می توان با رعایت رژیم غذایی صحیح و برخورداری از خواب و استراحت کافی میزان تولید هورمون های یاد شده را به طور طبیعی به مقدار بیشتری افزایش داد.

در پایان ذکر دو نکته را ضروری می دانیم، اول اینکه باید بدانید اگر ورزشکاری حتی از این داروهای غیر مجاز مصرف نیز کند، با نشستن در خانه و دست زیر چانه گذاشتن، عضلاتش رشد نمی کنند. نقش اصلی را در رشد عضلات، « تغذیه »، « تمرین » و      « استراحت » بازی می کنند و نه « دوپینگ ». دوم آنکه هدف اصلی از پرداختن به ورزش به دست آوردن سلامت جسمانی و روانی و ارزش های والای اخلاقی است. شما با استفاده از این داروها نه تنها به جسم، روان و خانواده خود ظلم می کنید بلکه به جامعه ورزشی نیز لطمه زده و اصول اخلاقی را زیر پا می گذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد